وب لژیون راهنما آقای ایرج ورمزیار
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
درباره وبلاگ


آنچه باور است محبت است وآنچه نیست ظروف تهی است
این وبلاگ سعی دارد گامی هر چند کوچک در رابطه با
پیشگیری مهار و درمان اعتیاد و دخانیات را در اختیار مصرف
کنندگان مواد مخدر و خانواده های آنها و همچنین
کسانی که خواستار رهایی از بند اعتیاد و دخانیات می باشند قرار دهد.
بیایید این آتش ویرانگر را مهار کنیم!

مدیر وبلاگ : کمک راهنما ایرج ورمزیار

حکم عقل را در قالب فرمانده ، کاملاً اجرا نماییم

سلام دوستان ایرج هستم یک مسافر;

اگر بخواهیم دنیای درون خود را به آبادی (بهشت) تبدیل کنیم و به‌سان انسانی باشیم که به نهایت کمال برسد، باید به‌فرمان عقل رسید که کار ساده‌ای نیست. ولی نیک می‌دانیم اگر با فرامین عقلی پیش برویم در صراط مستقیم قرار خواهیم گرفت، اما چگونه به این فرامین باید رسید؟

باید جسم و روح خود را از تعلقات نفسانی خارج کرد، باید از اسارت نفس اماره خارج شد، باید مسئول اعمال خود باشیم و بر قدرت مطلق توکل نماییم.

باید اندیشه خود را به بهترین نحو تحت کنترل خود قرار دهیم که این منوط به صبر و بردباری است و آرام‌آرام باید به رشد عقلی رسید.

باید وجود خویش را از جهل پاک نماییم چون بزرگ‌ترین دشمن انسان که نادانی است در وجود خود اوست.

ما برای عقل تعاریف مختلفی داریم از جمله اینکه عقل سنگ محک است و اشتباه نمی‌کند مگر اینکه درگیر خواسته‌های نامعقول نفس شود، حسها آلوده باشد و یا اطلاعات غلط و ناکافی به عقل برسد.

عقل پیامبر درون است و فرّ و شکوه ایزدی دارد، عقل در تکامل مانند ماشین تابع خود عمل می‌نماید. البته چه در مسیر ارزشها و چه در مسیر ضد‌ارزشها، یعنی اگر فرد بخواهد در مسیر تاریکیها نیز پیش برود عقل او در این مسیر کسب دانایی نموده و پیشرفت میکند. به‌طور مثال شخصی که میخواهد پخش کننده مواد مخدر در یک شهر یا کشور باشد آیا میتواند انسان بی‌عقلی باشد؟! واضح و مبرهن است که این شخص دارای عقلی توانمند است اما در جهت تاریکی‌ها! در غیر این صورت نخواهد توانست ساختار و تشکیلات به این گستردگی را فرماندهی و برنامه‌ریزی نماید.             

بیایید بررسی و جستجو کنیم که همچین انسانی چگونه به این رتبه رسیده است. عوامل متعددی را می‌توان برشمرد از جمله اینکه: 

1- این انسان درگیر خواسته‌های نامعقول و توانمند نفس میباشد. 

2- حسهای او بر اثر ترس، ناامیدی و یا منیت که شاخه‌های فراوانی دارد آلوده گشته است.  

3- اطلاعات غلط و یا ناکافی به عقل رسیده که اینطور احساس، دریافت، برداشت، و ادراک نموده که از این طریق میتواند جایگاه خود را تثبیت نماید و حکمفرمایی بلامنازعی برای خود ترتیب دهد.                                                                                                       

4- شخصیت او ضربه دیده و احساس ترس، عدم لیاقت و بی‌کفایتی و امنیت مینماید و میخواهد از این راه خود را بالا برده و مأمنی برای خود و سرخوردگی‌هایش ایجاد کند.

در مسیر ارزشها نیز همینگونه طی طریق میشود، یعنی هرچه فرد به سمت ارزشها حرکت کند و راه تزکیه، تصفیه و پالایش را بر خود هموار سازد دریچه عقل جزء برای دریافت القائات و دانش بیشتر از عقل کل که مانند خورشید بر همه اجزاء هستی و خصوصاً انسان (عقل) میتابد فراخ‌تر می‌گردد.                   

و هرچه در این راه آموزش‌پذیرتر شود و تفکر نموده، تجربه کسب نماید عقل متکامل گشته و تصمیمات بهتر و سالمتری اتخاد مینماید. 

حال بهتر است در این وادی بر روی دو پارامتر دیگر از جمله روح و نفس نیز کاوشی اجمالی انجام دهیم. همانگونه که از منابع آموزشی در کنگره 60 آموخته‌ایم، روح ویژگی‌ای است که تنها به انسان به دلیل اختیار ناکرانمندش و درجه تکامل نفسش نسبت به جمادات، نباتات و حیوانات تفویض شده و جنس آن از داناییهای نیک است و هیچگونه ناخالصی و پلیدی را در خود نداشته و نمی‌پذیرد. اینکه عملکرد روح چگونه است و یا جنس و ماهیت آن چیست را نمی‌دانیم و ذره‌ای از آن را درک نکرده‌ایم اما در کنگره میدانیم که مأموریت آن القاء تقوا، نیکی و دانش است بر بستر نفس. برای اینکه بدانیم چگونه القائات بهتر و ارزشمند‌تری میتواند توسط روح بر نفس صورت پذیرد و عقل را تکامل بخشد، بهتر است نگاهی گذرا نیز بر ماهیت، عملکرد و تعریف نفس بی‌اندازیم.

نفس آن چیزی است که تعیین موجودیت میکند در ظاهر و باطن و مهمترین ویژگی آن این است که خواسته دارد و کلیه خواسته‌های معقول و نامعقول از نفس نشأت میگیرد. حال اگر تحت آموزش قرار گیرد و تربیت گردد، خواسته‌های نامعقول خود را کنترل کرده و یا حذف و کنار میگذارد. البته در بستر زمان و آموزش و تفکر و تجربه، نفس باید سیر گردد زیرا نفس گرسنه اصلاح‌پذیر نیست، اکنون این نفس تعالی یافته بستر محیایی خواهد بود برای فرود الهام و القاء دانش توسط روح و تکامل هرچه بهتر و سریع‌تر عقل مثالی میزنیم تا بهتر بتوانیم موضوع را فهم نماییم: نفس را فرودگاهی تصور کنید که بستر فرود آن آکنده از خرده شیشه، سنگ و چاله است و روح را که مسئول انتقال دانش از جهانهای هستی است را به هواپیمایی تشبیه نماییم که میخواهد فرود آید، قدر مسلم هیچ هواپیمایی قادر به فرود روی این باند نخواهد بود و منتظر میماند تا باند فرودگاه آماده شود سپس روی باند خواهد نشست.

نفس که سرشار از ناپالودگی و خواسته‌های نامعقول و غرایز حیوانی است مانند همین فرودگاه پر از آلودگی و سنگ و پستی و بلندی است و روح قادر به انتقال اطلاعات بر روی آن نخواهد بود، پس ابتدا باید نفس و عقل به درجه تکامل و پالودگی برسد آنگاه القائات نیز صورت میپذیرد. اینگونه است که در ابتدای وادی میگوید روح با لطافت منحصر به خود با اراده عقل رهبری میشود، یعنی هرچه عقل دانایی بیشتری کسب نموده و تکامل یافته و نفس خواسته‌های نامعقول خود را اصلاح نماید، روح قادر به الهام و القاء گسترده‌تر و پربارتری خواهد بود و مسیر برای سیر و سلوک و کاوش در جهان‌های هستی سریع‌تر برای انسان فراهم نموده و هموار میگردد.   

از اینکه به صحبتهای من گوش دادید ممنونم و برای همگی شما آرزوی موفقیت و کامیابی دارم.






نوع مطلب : خلاصه عملکرد لژیون ۲۱، سخنان استاد، 
برچسب ها : کنگره60، شادآباد، لژیون21، مواد، رهایی، استاد، وادی6،
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 21 آذر 1398
شنبه 23 آذر 1398 ساعت 11 و 49 دقیقه و 07 ثانیه
سلام وعرض خداقوت خدمت استاد عزیز مثل همیشه پرانرژی پرقدرت استفاده کردم
ی خداقوت ب دوستان وبلاگ ب محمد عزیز آرامش این خدمت تو زندگیت جاری باشه
جمعه 22 آذر 1398 ساعت 20 و 48 دقیقه و 04 ثانیه
تشکرمحمدعزیز..


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
________________________________ _________________________________
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات